Kuidas valmistuda autoostuks? Tark ost pole juhus, vaid läbimõeldud protsess

The Pros and Cons of a 'Dealer Trade' | Edmunds

Auto ostmine võib tunduda lihtne: leiad ilusa kuulutuse, vaatad mõned pildid, käid proovisõidul ja ostad ära. Aga just nii sünnivadki kõige kallimad vead. Ükskõik, kas plaanid osta oma esimest autot või vahetad välja senise, tasub autoostule läheneda rahulikult ja süsteemselt. Alljärgnevalt jagame mõned olulised sammud, kuidas valmistuda autoostuks nii, et see oleks teadlik ja vastaks sinu tegelikele vajadustele – mitte ainult silmailule.


1. Mõtle läbi – Miks sa autot vajad?

Kas sõidad peamiselt linnas või ka maanteel? On sul vaja ruumi perele ja vankrile või hoopis tööriistadele ja kaubale? Vajad sa nelikvedu või piisab esiveost? Kaalud igapäevast kasutust või hobiautot?

👉 Soovitus: Kirjelda ära oma igapäevased liikumisvajadused ja elustiil – sellest sõltub, milline auto tegelikult sulle sobib.


2. Sea paika realistlik eelarve (ja ära unusta lisakulusid!)

Auto hind on ainult osa kulust. Arvesta juurde:

  • registreerimistasud (sh Eestis kehtiv uus registreerimismaks)
  • ülevaatus, kindlustus
  • hooldus- ja remondikulud
  • kütusekulu
  • võimalikud varuosad ja rehvid

👉 Soovitus: Jäta eelarvesse vähemalt 10–15% puhvrit ootamatute kulude jaoks.


3. Tee ära kodutöö (või lase seda teha meil)

Uuri:

  • Millised mudelid vastavad su vajadustele?
  • Millised neist on töökindlad ja millistel on teadaolevad probleemid?
  • Mis on nende järelturu hinnad ja kuidas need ajas muutuvad?

👉 Meie aitame: PMR CarDealeris otsime ja hindame igat mudelit põhjalikult. Jagame infot töökindluse, varuosade kättesaadavuse ja potentsiaalsete riskide kohta – ausalt ja otse.


4. Ära osta autot emotsiooni pealt

Isegi kui kuulutus tundub “liiga hea, et olla tõsi”, võib seal peituda ebameeldiv tõde. Kiire ost võib tähendada kiireid kahetsusi.

👉 Küsi endalt: Kas see auto sobib mulle ka siis, kui uus auto-ostu “elevus” üle läheb?


5. Konsulteeri usaldusväärse nõustajaga

Sul ei pea olema mehaanikuharidust, et teha hea ost. Aga sul peab olema keegi, kes oskab auto seisukorda hinnata ja sind läbi ostuprotsessi nõustada.

👉 PMR CarDealer aitab sind algusest lõpuni:

  • selgitame välja sobiva mudeli
  • leiame sobiva sõiduki Euroopast või Jaapanist
  • kontrollime tausta ja seisukorda
  • korraldame transpordi ja vajaliku tehnilise kontrolli
  • anname auto üle “võtmed kätte” lahendusena

Soovid oma järgmist autot targalt osta?

💬 Võta ühendust meiega www.pmr.ee/otsin-autot või kirjuta otse Facebookis 👉 PMR CarDealer Facebooki leht

Meie eesmärk on mitte lihtsalt autosid müüa, vaid aidata inimestel teha häid otsuseid.

Laadi alla meie poolt koostatud PDF fail, mis toob välja tegevused, mida peaksid enne autoostu tegema. Saad märkida, kas see tegevus on tehtud. Nii saad olla kindel, et oled enda poolt teinud kõik, et ost oleks läbimõeldud.

PDF fail lae alla siit: autoostu_kontrollnimekiri

Kas Eesti automüügi turg on muutumas?

2025. aasta kevade seisukohad ja võimalikud arengud

Eesti automüügiturg on 2025. aasta kevadeks seisus, mida võib nimetada “ootavaks pingeseisundiks”. Pandeemia, tarneahela probleemid, geopoliitiline ebakindlus ja Euroopa Liidu rohepööre on mõjutanud nii uute kui kasutatud autode pakkumist ja nõudlust. Selle artikli eesmärk on kaardistada, mis tõukab hetkel turgu ja millised suunad võivad järgnevatel kuudel esile tõusta.

Uute autode turg: Tõusuootus, mida pidurdab ostujõud

Uute sõidukite registreerimine Eestis on jätkuvalt madalam kui 2019. aasta tasemel. Mõningane elavnemine on tänu tarnete stabiliseerumisele ja uutele elektriauto toetusmeetmetele (nt KIK-i meede), kuid käibe kasvu pidurdab jätkuv inflatsioon ja inimeste madal tarbimiskindlus. Uute autode ost on liikunud äride ja liisingufirmade suunda, samas kui eratarbijad väldivad pikaajalisi finantskohustusi.

Kasutatud autode turg: Karm konkurents, hindade stabiliseerumine

Auto24 andmetel on turul pakkumiste arv kasvanud, eriti alla 10 000-eurose hinnaklassi autode osas. Varem populaarseks osutunud flippimise strateegiad (odav ost Euroopast, mõningane remont, Eestis müük) on muutunud keerulisemaks. Peamiseks põhjuseks on Eestis kehtestatud registreerimistasu ja uus aastamaks, mis vähendavad odavate autode atraktiivsust.

Samas on näha trendi, kus kasutatud autode otsijad liiguvad kõrgema klassi (Audi, BMW, Volvo) poole, kuid otsivad väiksema mootorimahuga ja madalama ekspluatatsioonikuluga mudeleid.

Elektri- ja hübriidsõidukid: Turg kasvab, kuid hinnatundlikkus valitseb

Kuigi EL-i roheeesmärgid ja kohaliku poliitika suund soosivad elektri- ja hübriidautode levikut, on kasutatud elektriautode turg Eestis alles kujunemisfaasis. Hinnatundlikkus ja laadimisvõrgustiku ebaühltlane areng hoiab osa ostjaid konservatiivsetel valikutel. Siiski: mida värskem elektriauto ja selge ajalooga, seda kiirem on selle müük.

Mida ostja täna otsib?

  • Manuaalkäigukastiga, bensiinimootoriga, nelikveolisi autosid
  • Madala ekspluatatsioonikuluga universaale ja crossovereid
  • JDM (Japan Domestic Market) autod on populaarsed entusiastide seas
  • Autod, mille registreerimistasu on alla 1000 euro

Tulevikutrendid ja võimalused

  • B2B ja sihtotsinguline müük võib osutuda edukamaks kui laoplatsi pidamine.
  • Sotsiaalmeedia põhine nõuandlik müük (ostjate harimine, ausa info jagamine) kasvatab usaldust ja toob rohkem kontakte.
  • Jätkusuutlikkus: CO2-normide karmistumise valguses väheneb V6 ja V8 mootoritega autode müügipotentsiaal, välja arvatud entusiastide seas.

Kokkuvõtteks:

Eesti automüügiturg ei hääbu, kuid muutub. Kiire kasumi teenimine muutub raskemaks, kuid pikaajaline usaldusväärsus ja sihtklientuuri tundmine annab eelise. Võidab see, kes suudab ühendada ausa info, nõustamise ja sobiva hinnaklassi. Tulevik ei kuulu kõige odavamale, vaid kõige usaldusväärsemale.

Exhaust Valve Delete Plug – Why Is It Useful?

Exhaust Valve Delete Plug – Why Is It Useful?

🔧 What Is It?

The Exhaust Valve Delete Plug allows you to correctly terminate the wiring loom connected to your car’s exhaust valve.
It’s a simple Plug & Play solution, especially useful if you:

  • are using an aftermarket performance exhaust system,

  • want to remove the factory exhaust valve, or

  • your valve is malfunctioning and causing fault codes.


Why Do You Need It?

Avoid Fault Codes and System Limitations

If the valve is not working properly, the ECU may throw a fault code and display the message:
“Drive Modes Not Available” – which means certain driving functions will stop working.
The Delete Plug simulates a functional valve, making the ECU think everything is working as it should. The result:
💡 no warning lights, no restrictions.


Retain All Driving Modes

Drive Mode selection (e.g. Normal, Sport, Track) remains fully functional.
Your car won’t enter limp mode or reduce performance.


Perfect for Tuned or Modified Exhausts

Aftermarket cat-back or axle-back exhausts often don’t use the factory valve.
The Delete Plug allows your exhaust to operate freely, unleashing its true sound, without triggering electronic faults.


⚙️ How Does It Work?

  • The plug includes an internal circuit that properly terminates the exhaust valve wiring

  • Takes less than 2 minutes to install

  • If any fault codes already exist, you’ll need to clear them after installation – no new codes will appear


🛠️ Installation Guide

  1. Turn off the engine and remove the key

  2. Locate the exhaust valve connector (near the muffler)

  3. Disconnect the factory plug and connect the terminator in its place

  4. If necessary, clear existing fault codes using an OBD2 tool


💬 Does It Affect Performance?

No. It does not alter the car’s tuning or engine parameters, but it prevents electrical issues and gives you full control over your exhaust system.


🚗 PMR Racing Recommends:

If you’re removing the active exhaust valve or running a sportier aftermarket setup,
the Exhaust Valve Delete Plug is the cleanest and safest way to properly terminate the system.

Ees- ja üperekonnanimi | First- and Last name
Siia sisesta oma e-posti aadres, et saaksime sulle vastata
Sisesta siia oma sõnum

LinkECU LS Engine Management Module Kit – Precise Engine Control for LS Engines

Why Choose the LinkECU LS Engine Management Module Kit?

LS-series engines are highly popular among car enthusiasts and racers due to their reliability and performance. To take the power and precision of an LS engine to the next level, a reliable and flexible engine management solution is essential. The LinkECU LS Engine Management Module Kit provides a precise and customizable ECU solution, making it suitable for both racing and daily driving applications.

LinkECU LS Juhtajamooduli Komplekt

Key Benefits of the Kit

Plug & Play Solution – Designed specifically for LS engines, simplifying installation without requiring complex modifications.
Complete Engine Control – Optimize ignition timing, fuel delivery, and other critical parameters for maximum performance.
Versatility and Expandability – Supports various LS engine variants and allows upgrades as needed.
Accurate Data Processing & Real-Time Monitoring – Advanced electronics ensure precise tracking and adjustment in dynamic conditions.
Race-Ready Performance – Ideal for competition vehicles and performance builds.


What’s Included in the Kit?

  • LinkECU Engine Management Module, specifically designed for LS engines.
  • Necessary wiring harnesses and connectors for Plug & Play installation.
  • Software and configuration options to customize engine operation based on individual needs.
  • Support for various LS engine versions.

Standalone LS Harness
Compatibility & Fitment

This kit is designed to work with a wide range of LS-series engines, including:

  • LS1, LS2, LS3, LS6, LS7, and other variations.
  • Suitable for both street and race applications.
  • Supports a broad range of aftermarket sensors and components.

Available Kits:

1️⃣ G4X StormX ECU + Terminated LS Engine Harness (Drive-by-Cable Bundle)
2️⃣ G4X XtremeX ECU + Terminated LS Engine Harness (Drive-by-Wire Bundle)

The kits are nearly identical, except for the Drive-by-Wire Adapter Loom, which is included in the electronic throttle control (Drive-by-Wire) version.


Who Should Consider the LinkECU LS Engine Management Kit?

Car enthusiasts looking to fine-tune and optimize LS engine performance.
Racing teams that require a reliable and flexible ECU solution.
Engine swap enthusiasts aiming for a simplified LS engine installation process.


Conclusion

The LinkECU LS Engine Management Module Kit is the ideal choice for those who want to unlock the full potential of an LS engine. With Plug & Play installation, extensive compatibility, and precise engine management, this kit meets the demands of both racers and daily drivers.

💡 Want more information or a customized solution for your vehicle?
📩 Contact us today, and we’ll help you find the perfect setup!


Ees- ja üperekonnanimi | First- and Last name
Siia sisesta oma e-posti aadres, et saaksime sulle vastata
Sisesta siia oma sõnum

Ford RS MK3 PTU Cooling System

Ford RS MK3 PTU Cooling System
Ford RS MK3 PTU jahutussüsteem

The Ford Focus RS Mk3 is a highly popular and well-regarded sports car, but like all high-performance vehicles, it has its weak points. One of the main issues arises during intense driving, particularly on track days and high-performance driving events, where the drivetrain components tend to overheat. A common issue is the appearance of an AWD system failure warning, followed by the disconnection of the rear differential, which can be extremely frustrating for the driver.

Frod Focus RS MK3 - drifting

The root cause of this problem is the overheating of the Power Transfer Unit (PTU) due to insufficient cooling. When the PTU overheats, the car’s ECU disables the rear-wheel drive to reduce strain on the PTU and allow it to cool down.

The Ultimate Solution

After years of extensive testing, we are proud to introduce a unique PTU cooling system—the only one of its kind, delivering exactly what Ford Focus RS Mk3 owners have been waiting for.

Key Features of the Ford RS MK3 PTU Cooling System:

OEM Engine Cooling PTU Heat Exchanger – Seamless integration with the factory cooling system
Standalone Water Pump – Ensures continuous and efficient coolant circulation
High-Performance Radiator – Effectively lowers the PTU’s operating temperature
Coolant Reservoir – Provides sufficient capacity for consistent cooling performance
Precision-Matched and Durable Coolant Piping – Designed for long-lasting reliability
Electric Installation with ON/OFF Switch – Allows complete manual control over the cooling system
Wiring Relocation Kit – Creates space for the new installation
Professional-Grade Mounting Components – Ensures system stability

The pump automatically starts and stops with the engine, and an additional switch allows full control over the system, enabling drivers to turn it off during cold weather or low-intensity driving.

By ensuring optimal cooling for your Ford Focus RS Mk3, you can enjoy worry-free driving, even under the harshest conditions. This is a solution that many companies, including Mishimoto, have attempted to create but have yet to develop a complete package.


Key Facts About the Ford Focus RS Mk3 AWD System

The AWD system of the Ford Focus RS Mk3 consists of two main components:

🔹 Power Transfer Unit (PTU) – Located at the front
🔹 Rear Drive Unit (RDU) – Located at the rear

The most common reason for AWD system failure is overheating of the PTU or RDU. During intensive track driving, the PTU typically overheats first, causing the ECU to disengage the rear differential to reduce strain on the system.

Repeated testing has also shown that the RDU tends to overheat during aggressive drifting, donut sessions, or gymkhana-style driving. Interestingly, the RDU does not have a dedicated temperature sensor; instead, the ECU calculates a virtual oil temperature based on various factors such as:

🔹 PTU temperature
🔹 Steering angle
🔹 G-force readings
🔹 Throttle and brake inputs
🔹 Wheel slip data

During tests, a temperature sensor was installed in the RDU, confirming that the ECU’s calculated oil temperature is highly accurate.


Who Needs a PTU Cooler?

If you want to significantly extend the AWD system’s durability during high-performance driving, an active PTU cooling system is essential.

However, if your goal is drifting or gymkhana-style driving, a more comprehensive solution is recommended, including:
An active RDU cooling system
Software modifications for the RDU (programming adjustments)


Installation Process:

✔ Remove the front bumper
✔ Remove underbody panels and engine splash guards
✔ Remove the left headlight
✔ Disconnect coolant hoses between the engine and PTU
✔ Seal off the engine coolant circuit leading to the PTU
✔ Install the water pump, coolant reservoir, and radiator
✔ Connect all components with coolant hoses
✔ Wire and install electrical components
Optional: Relocate the ON/OFF switch


Maximize Your Driving Potential

If you truly want to use your Ford Focus RS Mk3 for its intended purpose, don’t let overheating ruin your experience. Upgrade with the PTU cooling system today and enjoy uninterrupted AWD performance!


Ees- ja üperekonnanimi | First- and Last name
Siia sisesta oma e-posti aadres, et saaksime sulle vastata
Sisesta siia oma sõnum