Audi A6 C7 (2015) TDI mootoriketi vahetus – täielik ülevaade
Audi A6 C7 2.5 TDI mootor on vastupidav ja töökindel, kuid nagu paljudel diiselmootoritel, võib aja jooksul venida või kuluda mootorikett, mis tagab nukkvõllide ja väntvõlli õige töö. Kui probleemid jäävad tähelepanuta, võib tagajärjeks olla tõsine mootorikahjustus.
Keti vahetus on mahukas töö, sest kett asub mootori ja käigukasti vahel – seega tuleb mootor täielikult välja tõsta.
Millal mootorikett vajab vahetust?
Tüüpilised sümptomid, mis viitavad vajadusele keti vahetuseks:
- Külmkäivituse korral kostuv metalliline ragin või klõbin.
- Mootori jõudluse langus ja ebaühtlane töö.
- Mootori hoiatustuli (check engine).
- Diagnostikas tuvastatud vead keti asendiandurist.
Kuigi kett on teoorias „eluaegne“, tähendab see praktikas tihti 200–300 tuhande kilomeetri läbimist – sõltuvalt hooldusest ja õlivahetuse regulaarsusest.
Mootori eemaldamise protsess
- Seadista auto hooldusrežiimi pardakompuutri kaudu – see lukustab õhvedrustuse ja väldib võimalikke rikkeid.
- Eemalda aku klemmid – nii (+) kui ka (–).
- Eemalda mootorikate.
- Alusta juhtmestikust: ühenda kõik mootori pealt tulevad juhtmed lahti ja tõsta juhtmekimp juhipoolele eest ära.
- Jahutussüsteem: tühjenda vedelik ja ühenda radiaatorist lahti ainult lõdvikud (radiaatorit ennast eemaldama ei pea).
- Konditsioneer: eemalda konditsioneeri kompressor mootori küljest ja jäta see mootoriruumi (nii ei pea süsteemi gaasi tühjaks laskma).
- Tulemüür: eemalda mootori ja salongi vaheline tulemüür.
- Väljalase: keera lahti DPF-filter ja seejärel ka downpipe.
- Käigukast: keera mootor käigukastist lahti. Käigukasti maha keerama ei pea – piisab, kui tõmbad selle koormarihmaga veidi taha (nii palju kui kardaan lubab) ja jätad kasti toetuma põhjaraami peale.
- Turvameetmed: veendu, et mootor ei vajuks vastu radiaatorit – pane stabilisaatori ja mootori vahele puuklots.
- Mootorikraana paigaldus: kinnita kraana võimalikult mootori lähedale. Nii ei pea kapotti eemaldama ja mootor tuleb otse välja.
- Mootoripadjad: keera lahti mõlemad mootoripadjad (kummalgi üks polt).
- Veetoru: ära unusta eemaldada salongi minevat veetoru kummivoolikut – see jääb sageli tähelepanuta, kuna ei paista kohe välja.
- Mootori eemaldamine: tõsta mootor kraanaga välja.
- Mootori paigutamine: aseta mootor lauale nii, et see seisaks kindlalt püsti. Pukki panna ei saa, sest muidu ei pääse mootoriketini.
Mootoriketi kättesaamine
Kui mootor on tööpingil, algab mootori keti eemaldamiseks vajalik töö:
- Keera lahti väljalaskekollektorid.
- Eemalda kütusetorud.
- Eemalda turbo.
- Eemalda sisselaskekollektor.
- Eemalda klapikambri kaaned.
- Eemalda mootoriketi kate.
- Eemalda silindripea nukkvõlli tagumised katted.
Mootori ajastuse fikseerimine enne keti eemaldamist
Enne keti eemaldamist tuleb ajastus õigesti fikseerida, et vältida süütenurkade ja ajastuse paigast nihkumist:
- Kontrolli, et nukkvõllide märgised oleksid õigetes kohtades.
- Kontrolli, et balancer-võll oleks õiges asendis.
- Paigalda remondilukustid kõigile neljale nukkvõllile.
- Paigalda lukusti ka balancer-võllile.
Alles seejärel võib alustada vana keti ja pingutite eemaldamist.
Lisakontrollid ja hooldus keti vahetuse käigus
Kuna mootoriketi vahetus on suur töö ning mootor on juba lahti võetud, on mõistlik samaaegselt kontrollida ja vajadusel vahetada ka järgmised osad:
-
Nukkvõllide hammasrattad: kui tegemist on vana lahendusega (ilma stopperrõngasteta), tasub need kindlasti välja vahetada, sest kulumise tõttu võivad need laiali joosta ja põhjustada ulatuslikke kahjustusi.
-
Hüdrotõukurid: kui mootor külmalt käivitades teeb metallilist või kolisevat häält, viitab see sageli hüdrotõukurite probleemile. Kui üks on pehme või vigane, tasub vahetada kõik korraga.
-
Tihendid: mootoriketi vahetusega kaasneb alati suur hulk tihendite vahetamist (klapikambrikaaned, simmerid, õlitihendid, jahutusvoolikute tihendid jne).
👉 Kui töö juba ette võtta, tasub see teha korraga põhjalikult – nii saavutad pikema ja muretuma mootori eluea.
Kulu ja maksumus
Mootoriketi vahetus Audi A6 C7 TDI-l on mahukas ja kulukas töö, sest töö käigus vahetatakse lisaks ketile ka mitmed tihendid, kontrollitakse nukkvõlle ja hüdrotõukureid.
💶 Hinnanguline töö maksumus: alates 3500 €
(täpne hind sõltub varuosade valikust ja lisatöödest).
Kokkuvõte
Audi A6 C7 TDI mootoriketi vahetus on üks keerulisemaid hooldustöid selle mudeli puhul. See nõuab mootori täielikku eemaldamist, põhjalikku tehnilist oskusteavet ja õigeid tööriistu. Õigeaegselt ja korralikult teostatud töö tagab aga mootori pika eluea ja kindla töökindluse.
Kui märkad, et su Audi mootor teeb külmkäivitusel ebatavalisi helisid, mootori töös on häireid või diagnostika annab keti vigu, tasub aegsasti kontrolli pöörduda. Õigeaegne sekkumine säästab sind hilisematest kordades suurematest kuludest.